Thursday, July 2, 2009

SINAGOGA - Casă a Învăţăturii şi a Adunării

SINAGOGA - Casă a Învăţăturii şi a Adunării

Deoarece poporul evreu a primit cele 10 Porunci de la Dumnezeu cu bucurie, fără nici o întrebare, răspunzând: "Vom face şi vom asculta", a poruncit imediat Dzeu lui Moşe să clădească un lăcaş sfânt - un Templu - care să aibă rolul să adune poporul în jurul lui, locul cel mai important unde urma să se afle Duhul Dumnezeiesc.

Şi îmi vor face un lăcaş sfînt şi voi sălăşlui în el.

Despre acest verset apare explicaţia pe care am auzit-o de la tatăl meu z.ţ.l.:
Cu ce seamănă această rugăminte a lui D-zeu?
Cu exemplul următor:
A fost odată un rege care avea o fiică unică.
A venit un prinţ, fiul unui rege vecin, şi a cerut-o în căsătorie. După un timp, acesta a rugat-o să-l urmeze în ţara lui.
I-a spus regele: fiica mea este unică şi îmi este extrem de greu să mă despart de ea. Să-ţi spun să nu o iei de lângă mine - nu pot, fiindcă tu eşti soţul ei, însă o singură rugăminte am la tine: oriunde veţi locui, construieşte-mi şi pregăteşte-mi o cameră - un loc unde să pot sta la voi cînd voi veni să-mi văd fata.

Tot astfel a spus D-zeu poporului evreu: V-am dat vouă Tora, să mă despart de ea eu nu pot, să n-o luaţi cu voi nu pot să cer; ceeace vă poruncesc, însă, este ca în fiecare loc unde veţi merge să-mi faceţi un lăcaş sfânt unde eu mă voi afla în mijlocul vostru.

Şi iată că astăzi, în Ierusalim, noi venim şi ne adunăm din toată ţara să împlinim porunca lui D-zeu, să ne rugăm în acest lăcaş sfânt - Sinagoga - şi sperăm ca Bunul D-zeu ne va ajuta să realizăm dorinţele noastre.

După distrugerea primului şi a celui de al doilea Templu din Ierusalim, casele de rugăciuni evreieşti din întreaga lume poartă numele de Beit-hamidraş, Casa Învăţăturii sau Casa Adunării.
Comuniunea sufletească a credinciosului în D-zeu nu poate fi legată numai de un anumit loc. Ea se poate împlini oriunde binecuvîntarea credinţei a pătruns în inimă, căci este scris :
În orice loc va fi amintit numele meu, voi veni la tine şi te voi binecuvînta.

Acesta este motivul pentru care sinagoga se mai numeşte şi Beit-hamidraş - Casa Învăţăturii: pretutindeni unde s-au aşezat zece evrei credincioşi, ei şi-au întemeiat o Casă a Învăţăturii.
În toată lumea unde se află obşti evreieşti, au luat fiinţă sinagogi care au salvat iudaismul. Sinagoga i-a adunat pe evrei laolaltă, i-a făcut ca unul să simtă sprijinul celuilalt, de aceea ea se mai numeşte - Casa Adunării.
Chiar dacă afară bântuia urgia, batjocura şi ura, înăuntrul sinagogii evreul avea sentimentul unei extrateritorialităţi specifice, căci acolo el se afla în apropierea lui Dumnezeu.
Oricare evreu, indiferent care-i sunt punctele de contact cu iudaismul, care-i sunt concepţiile de viaţă, nu trebuie să uite rolul hotărâtor al sinagogii în existenţa noastră, în supravieţuirea noastră.
Toată existenţa poporului lui Israel depinde de respectarea prescripţiilor Torei. Pe de altă parte, trebuie să fim deosebit de atenţi, să ne ferim de a aplica lăcaşului nostru de învăţătură şi de educaţie noţiunea de Biserică. Această noţiune se potriveşte creştinismului, dar nu se potriveşte iudaismului. Altfel cădem în primejdia de a anula importanţa Sinagogii în viaţa evreului, de a-i da alt conţinut decât cel predestinat.

No comments:

Post a Comment