Thursday, July 2, 2009

Sărbătoarea de Lag Ba-Omer

Legătura dintre
Muntele Meron şi sărbătoarea de Lag Ba-Omer

În ziua de 18 Iyar fiecare obşte evreiască sărbătoreşte „Lag Ba-Omer”, a 33-a zi a numărătorii de Omer devenită sărbătoare şi zi de bucurie. Nu puţine sunt povestirile despre minuni petrecute de-a lungul anilor în legătură cu această zi. Înainte de a ne fermeca povestind unele dintre ele, menţionez că la această dată, după 32 de zile de „Sefirat Ha-Omer” (numărătoarea Omerului), a încetat epidemia groaznică în care şi-au găsit moartea 24.000 învăţăcei ai vestitului Rabi Akiva şi că acest lucru s-a întâmplat în aceeaşi zi în care a încetat din viaţă rabinul învăţător Rabi Şimon bar Iohai (Raşbi), autorul cărţii „Zohar” (Cartea splendorii).
În fiecare an se adună bărbaţi, femei şi copii la Muntele Meron. Ei vin din toate colţurile ţării în special din oraşul Tzfat (Safed). Ei vin să sărbătorească „Hilulat Lag Ba-Omer”. Este greu să povestim în scris bucuria imensă a celor prezenţi, care domneşte acolo. Mulţi dintre participanţii la sărbătoare vin pe jos, de la Tzaft la Meron, aducând şi suluri de Tora. Tot drumul spre Meron este plin de lume, de evrei, ziua şi noaptea. Ei vin pentru a fi prezenţi la bucuria de „Hilula”, festivitatea lui Rabi Şimon bar Iohai.
În această zi, la Meron se aprind lumări groase, se dă pomană săracilor, se cântă, este veselie şi se dansează, se învaţă capitole din Tora cu voce tare. După aceea, se aprind focuri în locurile în care se află mormintele drepţilor noştri (ţadikim), pentru a înflăcăra pe cei care le vor vedea de departe.
Originea obiceiului aprinderii rugurilor
Înainte de a părăsi această lume, în cea de a 33-a zi a numărătorii de „Omer”, Rabi Şimon bar Iohai a vrut să apuce a dezvălui elevilor săi toate secretele păstrate care îi erau cunoscute. În acea zi, soarele a apus mai târziu decât de obicei. Conform cărţii „Bney Isaschar” (Fiii lui Isaschar), în amintirea luminii soarelui care l-a luat în consideraţie pe învăţatul în Tora şi în amintirea luminii spirituale care a fost descoperită în el şi în elevii săi, se obişnuieşte să se aprindă multe ruguri şi lumânări în ziua de Lag Ba-Omer, în fiecare loc. Cu toate acestea aprinderea tradiţională centrală are loc la Meron şi este făcută de admori (rabini, şefi de grupuri hasidice), personalităţi politice, rabini importanţi.
Rabi Simha, fiul lui Rabi Iehoşua din Zlotschitz în cartea sa „Ahavat Zion” (Dragostea pentru Sion), cuprinzând povestiri din călătoria sa de acum circa 240 de ani descrie cum are loc aprinderea făcliei celei mari:
<>
Îmi amintesc bine că în comunitatea evreiască din Dorohoi tatăl meu, de binecuvântată amintire, obişnuia să aprindă multe lumânări la sinagogă, în onoarea „Hilulei”, a sărbătorii care avea loc în rândul evreilor care se rugau la acea sinagogă. După aceea al organiza o masă festivă la el acasă pentru a explica membrilor familiei sale ce reprezintă studiul cărţii „Zohar”.

De ce se obişnuieşte a tunde părul copiilor de trei ani
În ziua de „Hilula” se poate vedea cum zeci de familii evreieşti ultrareligioase vin la Meron din toate colţurile Israelului pentru a tunde părul copiilor de trei ani pentru prima oară şi a le lăsa numai perciunaşi după această tunsoare. Acest obicei vechi, numit „Halaka” are ca scop educarea copiilor în sensul îndeplinirii poruncii divine: „să nu înconjuraţi capul cu perciunii voştri”. În cartea „Pry Etz Ha-Hayim” (Rodul Pomului Vieţii), rabinul Haim Vital povesteşte despre Ha-Ary Ha-Kadoş (Aşkenazy Rabi Iţhak cel Sfânt) că l-a adus pe fiul său la Meron împreună cu toţi membrii familiei sale, şi au rămas trei zile şi au făcut „Hilula” (serbare) în oanoarea poruncii divine „Ha-Halaka”.

„Hilula” (serbarea) de pe Muntele Meron
ca tratament împotriva sterilităţii

Una dintre credinţele care au apărut în jlegătură cu serbările de Lag Ba-Omer este că evreii care nu au copii vin la locul unde se află mormântul lui Rabi Şimon bar Iohai şi împart circa 54 litri de băutură tuturor celor prezenţi. Cu toate că acest obicei este menţionat în cartea „Taamey ha –Minhaghim” (Motivele obiceiurilor) în această carte nu este menţionat numele băuturii iar cei care cred în puterea medicală, de însănătoşire a locului, împart must.
Să ajute Dumnezeu ca poporul evreu să beneficieze de minuni dezvăluite în ziua de Lag Ba-Omer, datorită lui Rabi Şimon bar Iohai.

HAG LAG BA - OMER SAMEAH

No comments:

Post a Comment