15 Svat
Celebrarea zilei de 15 Şvat
Sărbătoarea de identificare cu natura
„Pentru că omul este ca un copac de pe câmp” (Devarim/Deuteronomul 20, 19) – ne-a învăţat Tora că este interzis să distrugem copacii de pe câmp. Nu numai în perioade normale este interzis a tăia copacii fără un motiv plauzibil. Chiar şi în timp de război trebuie să fim atenţi şi să tăiem „numai copacul despre care ai ştiut că nu produce fructe bune de mâncat”, respectiv că nu este un pom fructifer.
úîĺđä
Anul nou al pomilor este în ziua de 15 Şvat, aşa cum au calculat învăţaţii din şcoala lui Hilel (Talmud, Tratatul Roş Hana, Mişna 1). În această zi ne bucurăm că am reuşit să ajungem în Ereţ Israel, ţara lui Israel, iar Ereţ Israel ne dăruieşte fructele sale cu dragoste pentru că Poporul şi Ţara sunt unite între ele.
„Tu bi-Şvat”, ziua de 15 a lunii ebraice Şvat, este Anul Nou al Pomilor pentru că în această perioadă înmuguresc majoritatea pomilor din Israel, şi deja se vede începutul fructelor adormite. Sensul halahic al acestei zile se referă la norme halahice privitoare la roadele pomilor în primul an, răsaduri pentru creştere, danii şi zeciuieli, precum şi – în general – la toate comandamentele divine referitoare la Ereţ Israel.
Ziua de 15 Şvat este data fixată pentru numărarea anilor fructelor pomilor. De asemenea, ea este data stabilită pentru calcularea dării zeciuielilor, după cum scrie în cartea Devarim/Deuteronomul, 14: „O zecime să dai zeciuială din recolta seminţei tale”, an de an. Întrucât nu este cunoscută ziua de naştere a fiecărui copac, a fost aleasă şi stabilită ziua de 15 Şvat ca dată convenţională de naştere a tuturor copacilor. Pentru a utiliza un exemplu actual, acest lucru seamănă cu sistemul de impozite practicat în întreaga lume, atunci când impozitele sunt percepute în funcţie de venitul anual, iar data fixată indică încheierea unui an financiar şi începutul altui an financiar, nou.
Ziua consumului fructelor
Calea cea mai bună de exprimare a recunoştinţei faţă de un pom este binecuvântarea fructelor sale şi consumul lor într-un cadru sfânt. De aceea s-a creat obiceiul consumului fructelor pomilor pe data 15 Şvat, în special al fructelor celor şapte feluri de pomi fructiferi cu care s-a mândrit Ereţ Israelul.
Dacă cineva are – mănâncă fructe crescute în Ereţ Israel; acest lucru este preferabil.
Evreii se străduiesc să obţină un fruct nou, pe care să facă binecuvântarea de „Şeheianu” (Mulţumim lui Dumnezeu că am ajuns la această zi).
În seara din ajun de 15 Şvat şi în cursul acestei zile trebuie să avem grijă în mod special de a mânca fructe „caşer” (rituale), respectiv care nu sunt din primul an al fructificării unui pom şi pentru care s-a plătit zeciuială, fructe care nu au viermi, şi să binecuvântăm cu binecuvântările speciale pentru fructe, aşa cum au fost stabilite în Halaha, pentru că este adusă o binecuvântare roadelor pomului prin intermediul lor.
Prima binecuvântare va fi făcută asupra fructului cel mai important, dacă cineva vrea să mănânce o parte din el. Ordinea priorităţii este:pâine, prăjituri, vin, măslină, curmală, struguri, smochină, rodie, celelalte fructe ale pomilor, fructele pământului (respectiv - ale plantelor ierboase) şi – la sfârşit – condimente şi plante pentru care s-a făcut binecuvântarea mirosului plăcut.
1. – Grâu şi orz: se va lua o pâine şi se va binecuvânta asupra ei („Cel care scoate pâinea din pământ” – „Baruch Ata Ha-Shem, Elokeinu Meleh Ha-Olam, Ha-Moţi Lehem min Ha-areţ”).
2. – Prăjitură: se va binecuvânta asupra ei („Cel care crează alimentele” – „Bore Miney Mezonot”).
3. – Viţă de vie: se va umple un pahar cu vin sau cu must şi se va binecuvânta („Cel care crează rodul viţei” – „Bore Pri Ha-gafen”).
4. – Măslină: se va lua o măslină întreagă şi se va binecuvânta, iar binecuvântarea se va referi la toate fructele pomilor („Cel care crează rodul pomilor” – "Bore Pri Ha-eţ”).
5. – Curmală: se va mânca o curmală şi se va face o binecuvântare asupra ei dacă nu a fost deja făcută binecuvântarea asupra rodului pomilor.
6. – Smochină: se va lua o smochină şi se va controla dacă nu are viermi şi se va mânca, iar dacă nu a fost deja făcută binecuvântarea pentru rodul pomilor, se va face asupra ei.
7. – Rodie: se va mânca o rodie, şi dacă nu a fost deja făcută o binecuvântare pentru rodul pomilor, se va face asupra ei.
Se va continua să se mănânce alte fructe şi legume, se va vorbi despre ceea ce scrie în Tora şi, dacă s-a mâncat pâine la această masă, se va face binecuvântarea alimentelor pentru după masă. Dacă nu s-a mâncat pâine, se va face binecuvântarea de mulţumire.
Sărbătoarea de identificare cu natura
În decursul realităţii istorice, ziua de 15 Şvat a ieşit din cadrul unic al comandamentelor divine dependente de Ereţ Israel, şi a devenit ziua de identificare cu natura. Se poate afirma că, aşa cum ziua de 9 Av a pătruns în tradiţia evreiască drept zi de identificare cu distrugerea Ereţ Isarelului, ziua de 15 Şvat a căpătat semnificaţia exact inversă: înflorirea Ereţ Israelului, construirea sa, aşezarea în această ţară, reînvierea naturii sale şi calitatea roadelor pe care le dă pământul ei.
Îmi amintesc faptul că, în România, strămoşii noştri au făcut eforturi mari pentru a avea posibilitatea ca în ziua de 15 Şvat să binecuvânteze asupra fructelor din Ereţ Israel. Acest obicei a devenit un act de identificare cu ţara.
În această zi, în afară de ceremonia consumului celor mai bune fructe din Ereţ Israel, se obişnuieşte şi a se ieşi în mijlocul naturii şi a planta pomi, deoarece „toţi pomii au fost creaţi pentru plăcerea oamenilor” (cartea Midraş Bereşit Raba, 13), chiar dacă ei nu sunt totdeauna pentu plăcerea noastră individuală.
În Talmud (Tratatul Taanit, 23) se povesteşte: „Odată Honi Ha-Meaghel se plimba pe drum. El a văzut un om care planta un roşcov, şi i-a spus:
<-Când va da rod acest pom?->.
Respectivul om i-a răspuns:
<>.
I-a spus:
<-Eşti sigur că vei trăi şaptezeci de ani şi vei mânca din rodul său?->
I-a răspuns:
<-Eu am găsit lumea cu roşcovi. După cum strămoşii mei i-au plantat pentru mine, tot aşa îi voi planta şi eu pentru fiii mei->”.
Bucuraţi-vă de ziua de 15 Şvat!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment